lördag 8 maj 2010

Mango

Mango
f. 27 maj 1998
e. Alexander Lukas 183 u. Maja 24-90-1367 ue. Tuldre 123

Mango kom till oss i februari 2003, fem år gammal. Han hade knappt blivit riden under hösten, på grund av att ägarna inte hade tid, och därför fick vi honom och Ronja på foder.

När han kom var han helt outbildad. Kunde skritt, trav och ibland galoppfattningar, men det var allt. Dessutom kunde han inte tänka sig att gå ett steg från stallet utan Ronja. Han var understimulerad, stor, stark och tjock. Inte precis idealt för en elva årig tjej...

Sedan dess har det gått upp och ner för oss. Mangon var egentligen helt fel häst för mig, och i perioder var jag livrädd för att rida honom, eftersom han stack med mig och alltid bockade i galoppen.

Egentligen är det först de senaste åren som det har börjat lossna för oss. Jag har lärt Mango att bli riden ensam, och nu när jag har blivit starkare och en skickligare ryttare kan jag äntligen ha kontroll över honom. Och när han bara får bli riden regelbundet är han underbar! Går fram överallt i skogen, älskar att hitta nya vägar och tycker om att arbeta. I stallet är han urmysig och gillar att kela och bli ryktad, och är en ängel i all hantering.

I år har han dessutom gjort helt fantastiska framsteg. Han vilade under vintermånaderna vid snö, och sedan jag satte igång honom under påsklovet har han gått från klarhet till klarhet, och äntligen funkar det mellan oss! Vi känner varandra utan och innan, och har äntligen kommit till samma ambitionsnivår. Mango vill jobba i paddocken några dagar i veckan, och jag tycker det är urmysigt att rida ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar