tisdag 4 maj 2010

10.05.04 - Mango

Typ: Dressyr, paddocken
Tid: 60 minuter
Övning: Volter och serpentinter i trav, samt volter i galopp.
Mål/styfte med ridpasset: Fortsätta arbeta med travvolterna, men även börja känna lite mer på galoppen.
Vad gick bra: Han var helt galet lugn och snäll påväg till och från paddocken! Fina killen. Han var kanonfin i vänster varv, och vänstergaloppen var riktigt bra.
Varför gick det bra: Eftersom jag är vänsterfotad fattar jag "automatiskt" vänster galopp när vi rider ute om jag inte tänker på det, och därför är han mest tränad i den sidan. Det känns även som att han börjar bli väldigt arbetsvillig och faktiskt tycket det är roligt att vara i paddocken.
Detta kan förbättras: Han var väldigt stel i höger sida, och hade mycket svårare för högergaloppen.
Hur jag ska förbättra det: Imorgon ska vi jobba mycket med volter i höger varv, samt galoppfattning, galoppera några steg och sedan sakta av. Kan han kanske klara ett helt varv på volten i höger galopp tillslut?
Nästa ridpass: Imorgon blir det dressyr i paddocken igen!

2 kommentarer:

  1. Sv; Tack! Dom är väldigt betydelsefulla :)
    Hon fick diagnosen "Kronisk bursit med adherensbildning strålbensbursa".
    Ingen häst har någonsin tillfrisknat från den diagnosen, hon är den enda!
    De forskar fortfarande på henne på SLU eftersom ingen riktigt kan förklara varför hon blev bra, absolut inte hur hon kan hoppa eftersom hon inte ens ska kunna trava :S
    Men jag ifrågasätter inte, jag är bara glad!

    SvaraRadera