söndag 2 maj 2010

10.05.02 - Mango



Typ: Uteritt
Tid: 55 minuter
Övning: Galoppsträckor
Mål/styfte med ridpasset: Känna hur Mangon går i galoppen nu. Börja jobba med min egen blans i galoppen.
Vad gick bra: Han var väldigt lung och fin, och börjar kännas mer trygg. Jag kom på hur man får honom mindre tittig, och kom för första gången verkligen på hur jag ska använda mina vikthjälper. Och dessutom tog han skänklarna så himla fint idag.
Varför gick det bra: Mangon verkar trivas med att bli riden såpass mycket, och han har snabbt blivit lugnare och mer trygg. Han har även nästan helt slutat stanna, utan fortsätter framåt. Jag kom även på att han blir mindre tittig ifall han får gå i ett högre tempo i skritten, samt blir mer fokuserad om man hela tiden rider honom, och inte låter honom hålla på och titta på en massa annat.
Detta kan förbättras: Min sits i galoppen! Hälarna åker upp hela tiden, och jag tappade stigbyglarna när jag försökte få ner dem, vilket jag egentligen behöver för balansen. Mangon måste även börja arbeta ordentligt i galoppen. Han fattade även fel galopp några gånger. Lite som att han chansar och hoppas på att det ska bli rätt. ;)
Hur jag ska förbättra det: Sitsen blir träna, träna, träna helt enkelt. Galoppen ska vi börja jobba mer med i paddocken, genom fattningar och på volter, så han kommer in i det ordentligt.
Nästa ridpass: Imorgon blir det vila, och på tisdag blir det paddocken med volter i trav och galopp. Eventuellt även lite ridning utan stigbyglar för balansen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar