lördag 8 maj 2010

10.05.08 - Mango



Typ: Uteritt
Tid: 60 minuter
Övning: Koncentration, lugna ner honom när han blir nervös, högergaloppen.
Mål/styfte med ridpasset: Hitta en ny ridväg och jobba med galoppen. Mango behöver träna på att galoppera, jag behöver träna på min sits.
Vad gick bra: Jag lyckades äntligen lugna ner honom när han blev nervös. Han hade också väldigt fin bjudning hela tiden. Dessutom tog han alla hjälper väldigt fint idag, och tyckte det var väldigt roligt att galoppera.
Varför gick det bra: Att lugna ner honom gick väldigt bra när jag verkligen RED. Drev man på ordentligt, hade bra kontakt med munnen, hade blicken fäst på punkten dit man ville komma och styrde med skänklarna blev han betydligt mindre stirrig, och kunde gå förbi lite "läskiga" saker också. Hjälperna var han nog så känslig för i och med att han höll ett ganska högt tempo hela tiden, även i skritten, och inte fick gå och halvsova. Då blev också bjudningen mycket bättre, och om han dessutom fick beröm tyckte han att det var kanonkul!
Detta kan förbättras: Vara nogrannare med att han verkligen fattar rätt galopp. Nu fuskade han några gånger och tog vänstergaloppen istället.
Hur jag ska förbättra det: Fatta galopp, kontrollera vilken han tog och sakta av och fatta ny om han tar fel.
Nästa ridpass: Rida bort mot Intagen. Antingen försöker vi hitta en ny väg, eller så rider vi i klätterbacken eftersom det aldrig blev av igår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar