lördag 8 maj 2010

10.05.05 - Mango

Typ: Dressyr i paddocken
Tid: 70 min
Övning: Främst volter i skritt, trav och galopp.
Mål/styfte med ridpasset: Försöka få honom lite mjukare i höger sida och arbeta med högergaloppen.
Vad gick bra: Han lyssnar verkligen bättre och bättre för varje gång, och börjar få en riktigt fin arbetsvilja. Vänstergaloppen i slutet var dessutom kanon! Sitsen funkade i galoppen, ifall han tog den ganska självmant. I slutet fattade han galopp nästan direkt när man gjorde en halvhalt, duktiga häst.
Varför gick det bra: För att han får gå såpass varierat, vilket gör att han tycker det är roligt. Och att han får mycket beröm. Sitsen går mycket bättre när jag tänker på den, och det känns som om jag verkligen börjar hitta balansen i hälarna, så länge som jag tänker på det.
Detta kan förbättras: Han är fortfarande stel i höger sida och har lite svårt för högergaloppen, även om det gick bättre den här gången än förra.
Hur jag ska förbättra det: Forstätta arbeta med mjukheten på volter, samt galoppera mycket högergalopp ute i naturen.
Nästa ridpass: Uteritt med Ella och Philip.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar