fredag 9 april 2010

Perfekt uppförande: Bra frågor att ställa sig vid problem

Frågorna som Kelly Marks utgår ifrån när hon stöter på ett nytt problem:

Vad säger min häst, eller vad tänker den nu?
Försök att förstå din häst!

Vilken är den tokigaste lösningen du kan komma på?
Allt behöver inte testas, men galna idéer kan göra att man kommer på något bra.

Om du skulle skapa detta problem, hur skulle du gå till väga? (Tänk sedan på motsatsen)
Det vill säga, hitta troliga orsaker!

Vad är den enklaste lösningen på detta problem? (Och hur viktigt är det egentligen att problemet blir löst?)
Är problemet värt att lösa? (Gör en kostnadskalkyl, arbete-förtjänst). Kan du leva med det? Om inte försök med den enklaste lösningen.

All tid med hästen är träning, vare sig jag vill det eller ej. Tränar jag min häst att göra det jag vill den ska göra, eller till det jag inte vill den ska göra?

BÖRJA ALLTID MED ATT KONSULTERA EN VETERINÄR FÖR ATT FÖRSÄKRA DIG OM ATT PROBLEMET INTE ÄR ORSAKAT AV SMÄRTA!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar