onsdag 14 april 2010

10.04.14 - Mango


Typ: Dressyr

Tid: 65 minuter
Övning: Följa fyrkantsspåret och volter
Mål/styfte med ridpasset: Få honom att bli mjukare i sidorna och lyssna bättre på skänklarna.
Vad gick bra: Jag hade planerat passet bra och lagt det på en lagom nivå. Han var inte så nervös till och från ridbanan. Även duktig på att göra volter i skritt och trav.
Varför gick det bra: Planeringen för att vi varit ute så intensivt ett tag, så jag vet vad han orkar. Nervositeten för att jag lärt mig hantera den. Efter att ha arbetat en hel del mjukgörande lyssnade han även riktigt bra på skänklarna. Han kan om han vill.
Detta kan förbättras: Träna lite allmänt ridbanevett först och främst. Träna på att använda mer skänklar och mindre händer. Få honom att bli mer uppmärksam på mig.
Hur jag ska förbättra det: Rida mer i paddocken, även om det är tråkigt just nu. Använda skänklarna även när vi rider på vägarna och i skogen. Testa hur jag kan fånga hans uppmärksamhet.
Nästa ridpass: Travvägarna, långdistansträning

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar