måndag 16 november 2009

15 november 2009

Lite dålig update på sista tiden...



Idag var vi i alla fall ute en kort sväng. Kom ut på tok försent, och jag var varken sugen på att rida i leriga skogar eller beckmörker, så det blev bara en vända upp till vägen och sen bort till Klingers. Mangon skötte sig i alla fall hur bra som helst. Det är mycket mer framåtbjudning i honom än vanligt, och det börjar äntligen kännas som att han verkligen litar på mig. Och det, gott folk, känns fin fint. Dock önskar jag att den här tiden kommit redan för några år sedan. Jag kan liksom inte låta bli att undra vart vi hade varit idag i sånna fall.



Hursomhelst var det massa stök uppe vid Charlotte när vi red för där. A longerade Ruth i paddocken, och en ytterst högljudd häst stod inne i stallet, och tre i hagen utanför. Och lilla Mango som inte gillar att gå förbi där ens i vanliga fall... :P Men idag var han hur duktig som helst!



Vi red upp till vägen och vände, och det var ovanligt mycket "go" i honom, så han fick trava en bit. Sedan skulle vi rida förbi C igen, och nu hade den livsfarliga hästen gått ut ur stallet. Men M skötte sig fantastiskt, även om han var lite nervös. Dock var han nervös "framåt" och ville springa iväg istället för att stanna. Och det känns betydligt bättre. Känns som att han går på lagom foder just nu.



Resten av vägen hem gick i rasande fart, men jag kände att även om han var stressad så lyssnade han på mig. Jag styrde bort mot Klingers, och efter ovanligt lite bråk gick han med på det. Travade bort och vände, sedan trav till bron innan vi skrittade hem. Mycket fart, men han lyssnade fantastiskt bra.



Känns jättekul att han börjar bli så duktig på att gå själv. Det känns även viktigt att mängdträna honom. Hellre en halvtimma varje dag än en timma varannan liksom. Typ. ;)



Sedan provade vi täcket med bogbreddaren till. Nu satt det fin fint, och jag ledde även ut honom med det en stund för att se om han kunde gå och beta med det, vilket gick utmärkt. :D Tänkte testa att släppa honom i hagen med den en stund imorgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar