söndag 1 november 2009

1 november 2009

Idag har vi haft en riktigt fin dag, jag och Mango.

Tog in hästarna vid halv tre. Ronja kom travandes och var jätteglad, Mango kom någon minut senare när han beslutat sig för att det nog var trevligare att följa med in än att vara ensam kvar i hagen. ;)

Borstade av honom lite snabbt, sadlade och tränsade. Sedan satt jag upp och vi började skritta, faktiskt med enn ovanligt snabb och fin skritt. Mötet med en bil gick jättebra, och otroligt nog gick han förbi grannen utan att stanna!!! :D Duktig pålle!

Av någon anledning fick han lite ryck när vi kom upp till vägen, trots att jag suttit av och ledde honom, och lille herrn beslutade sig för att vara rädd för alla bilar som kom bakifrån en liten stund. Sedan kom vi bort till paddocken. Mango blev lite distraherad av hästarna som gick i sina hagar runt om, men lyssnade ändå fint när de andra hästarna höll sig lugna. ;)

Vi jobbade mest i skritt med "grundläggande paddock vett", dvs. gå på fyrkantsspåret. Sedan tränade vi lite på det i trav också, och sen blev det något varv i galopp. Eftersom Mango har noll kondis nu så blev han ganska snabbt trött, och dessutom uttråkad, men vi jobbade i alla fall lite med att gå på jättejätte små volter, mest för att försöka få honom lite mjukare i sidorna. Det gick ganska bra faktiskt. Avslutningsvis fick han nosa lite på några hinderstöd som stod kvar i paddocken. Ett led i mattes hemliga plan att snart börja hoppa lite riktiga hinder. :P

Sedan började han bli för trött, så vi skrittade hemåt. En titt på klockan visade dock att vi bara varit ute i 45 minuter, så vi travade bort till Klingers. Och det var seeeg trav vill jag lova. ;) Vi red in en liten sväng på vår hemliga äng också, det tyckte Mango var jätteroligt. Dock kastade han sig åt sidan vid galoppfattningar som för att försöka få av mig innan han ville börja galoppera. Han ville verkligen springa, men utan ryttare? Underligt... Det blir lite träning på det där. :P När jag lyckats lugna honom lite blev det till att traska hem, och då var det bjudning vill jag lova! Utnyttjade det till att göra lite serpentiner och vändningar på vägen, sedan halt-skritt-halt eftersom jag tyckte han var för ouppmärksam. Men det var en duktig kille idag. :)

När de fått sin kvällsbetfor och sitt hö blev det värsta kvällsmyset! Mango var jättegossig, så jag passade på att rykta honom ordentligt. Glad fjording. ;) Redde sedan ut svansen på honom, det tog en timme! :O Blir nog till att börja göra det lite oftare. ;)

Imorgon blir det upp till Hööks och byta täcket! Dessutom är jag sugen på att köpa lite onödiga saker också. ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar